Wanneer je managers vraagt wat hun product of dienst zo bijzonder maakt krijg je vaak het antwoord ‘een goede prijs-kwaliteit verhouding’. Een USP die kant nog wal raakt wat mij betreft. Dan vertel ik mijn ervaring met een restaurant waar het eten zo slecht was dat we diezelfde nacht allemaal doodziek werden. De rekening was echter zo ontzettend laag dat ik bij de reviews heb gezet ‘prima prijs – kwaliteit verhouding’. En daar was feitelijk niets aan gelogen.

Een goede balans tussen de kwaliteit en de prijs is wel het minste dat een consument mag verwachten, en geen verkoopargument. In het oude marketing denken liep de prijs recht evenredig op met de kwaliteit. Goedkoop was immers duurkoop. Dat gaat allang niet meer op. De paradox tussen kwaliteit en prijs wordt goed gebruikt door Telfort ‘Dezelfde kwaliteit maar dan supervoordelig’. Ook merken als H&M, IKEA, Uber, Coolblue en Airbnb bewijzen het; hun prijs-kwaliteit verhouding klopt van geen kant. Prima!